شهر ها و روستاهای شمیرانات

شهر ها و روستاهای شمیرانات

مرکز شهرستان شمیرانات

تجریش


بخش های شمیرانات

لواسانات


شهرهای لواسانات

لواسان


دهستان‌های لواسانات

لواسان بزرگ


ایرا پورزند سفلی پورزند علیا پورزند وسطی تاسیسات سدلتیان جوزک چهار باغ رسنان علایین کلان روستای لواسان (بزرگ) مزرعه شاه نشین نیکنام ده هیزم دره


لواسان کوچک

افجه انباج برگ جهان بوجان پشت لاریجان راحت آباد زیاد آباد سینک کردیان کند بالا(علیا) کند پایین(سفلی) کیور گندم مجد مزرعه سادات ناصرآباد هنزک


رودبارقصران


شهرهای رودبار قصران

تجریش فشم شمشک


دهستان های رودبار قصران

رودبارقصران


آبنیک آهار ایگل امامه امامه بالا امامه پایین امین آباد باغ گل پس قلعه جیرود حاجی آباد حدادیه دربندسر درود دره جوزار روته رودک زایگان زردبند سفیدستان شمشک بالا شمشک پایین کلوگان کمرخانی گرمابدر لالان



شهر ها و روستاهای شمیرانات
پروژه رودخانه جاجرود متوقف شد ( به حمایت کوچه باغ ها و کمپین حامیان شهر لواسان)

پروژه رودخانه جاجرود متوقف شد ( به حمایت کوچه باغ ها و کمپین حامیان شهر لواسان)


بالاخره با همت اعضای کمپین حامیان شهر لواسان و کانال کوچه باغ های لواسان و مشارکت شبکه خبر , , کمپین به پیروزی رسید تا به همه ثابت کند در حکومت اسلامی کسی نمیتواند خلاف خواست مردم و غیر همسو با عقاید مردم در حفظ محیط زیست که همسو با فرمایشات رهبر معظم انقلاب حضرت ایت الله خامنه ای است قدمی بردارد .
علاوه بر کاشکنی هایی که بعضی از اعضا انجام دادند جهت جلوگیری از به هدف رسیدن این اغاز ولی بالاخره این کمپین توانست به اولین هدف خود یعنی جلوگیری از ادامه فعالیت ها در حاشیه روخانه لتیان دست یابد
بعضی از افراد در ابتدا خود را همسو با کمپین و اهداف ان نشان دادند ولی در زمان حضور شخصیت واقعی خود را نشان دادند
آنها دچار غرور کاذب شدند و به همراه خود عده را نیز به ورطه شکست کشاندند
از همینجا به انها خسته نباشید میگیم و اعلام میکنیم , بهتر است بروید وبا نادانی ها و غرور کاذب و شکست خود زندگی کنید و ارزوی شکست کمپین را با خود به گور ببرید.
خوشحالیم که دست دشمنان کمپین رو شد و این کمپین به اولین پیروزی دست یافت


به نقل از روزنامه لواسان :

پیرو اختلافات سازمان آب منطقه ای و نیز محیط زیست با شهرداری لواسان پیرامون ساخت و ساز در بستر رودخانه جاجرود، آب منطقه ای برای جلوگیری از ورود نیروهای شهرداری و ادامه کار در بخشی از حاشیه رودخانه تابلوی ورود ممنوع نصب کرد.

غفاری، مدیر اداره آب منطقه ای لواسانات در گفت و گوی تلفنی با نشریه لواسان در تایید این خبر گفت: متعاقب پیگیری های به عمل آمده برای توقف ساخت و ساز در بستر و حاشیه رودخانه جاجرود، سازمان آب منطقه ای در گام نخست اقدام به نصب تابلوی ورود ممنوع کرده است و در حال حاضر این پروژه متوقف شده است.

غفاری در پاسخ به این پرسش که آیا اختلافات موجود بر سر توسعه یا ساخت و ساز پیرامون و بستر رودخانه جاجرود به دلیل اشکالات فنی و زیست محیطی پیش آمده حین کار است یا دلایل دیگری نیز در میان است؟، تاکید کرد: واقعیت این است که شهرداری لواسان در این پروژه مرتکب تخلفات آشکاری شده است و باید پاسخگو باشد.

وی افزود: البته تاکنون هیچ گونه پاسخگویی از طرف شهردار لواسان وجود نداشته است. در این راستا در طول یکی دو هفته گذشته، جلساتی مستمر با حضور استانداری، فرمانداری، بنده از طرف آب منطقه ای و شهرداری لواسان تشکیل شده است که به زودی نتایج آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

مدیر آب منطقه ای لواسانات تصریح کرد: در این جلسات، نمایندگان سازمان های مرتبط به دنبال این هستند که آیا طرح انجام شده در بستر و حاشیه رودخانه جاجرود قابل اصلاح است یا خیر؟ این یعنی، تا حد امکان به دنبال راهکارهایی هستیم که بتوانیم اصلاح کنیم و اگر اصلاح ممکن نبود، چاره ای جز تخریب کامل وجود ندارد.

غفاری ادامه داد: نتیجه کاملا روشن است. این طرح یک طرح ساماندهی بوده، پس هر توسعه ای که به ساماندهی مربوط نیست می بایست تخریب شود. حتی ممکن است دریاچه ها هم تخریب شوند.

در ادامه محسن اسلامی زاده، نماینده آب منطقه ای استان تهران تصریح کرد: تصمیم قاطعانه این است که ما به هیچ عنوان به شهرداری اجازه نمی دهیم در حریم رودخانه عملیات عمرانی انجام دهد و در کجا فنس کشی خواهیم کرد.

حکم قضایی فنس کشی این محوطه را هم گرفته ایم و کوتاه نمی آییم. مگر این که حکم دیگری بیاید و این حکم را لغو کند!

به گفته اسلامی زاده حکم فنس کشی از سوی سرپرست دادگستری لواسانات، صادر شده است و بلافاصله قابل اجرا است. جناب عزیزی این بارهم به گونه ای مانع اجرای حکمی شده است که خود صادر کرده است.

این بار حتی آب منطقه ای با ماشین آلات و تجهیزات کامل آمده بود تا این حکم را اجرا نماید.

نماینده آب منطقه ای استان تهران افزود: بعد از فنس کشی ماًمور ویژه برای مراقبت از حریم دریاچه قرار می دهیم و تلاش خواهیم کرد که مانع از ادامه ساخت وساز در این زمینه باشیم. وی تاکید کرد: ما داریم دور خانه خود را که مدت ها دیوار نداشته، دیوار کشی می کنیم. حالا، این که کسی از بالای دیوار یا هر جای دیگر وارد این خانه شود یا خیر، موضوع دیگری است.

نکته: لازم به ذکر است، بخش دوم گفت و گو با محسن اسلامی زاده، نماینده آب منطقه ای تهران به نشریه شماره قبل برمی گردد. نشریه لواسان هم زمان با صدور حکم فنس کشی از سوی دادگستری لواسانات، اقدام به این گفت و گوی تلفنی کرده بود که به دلیل عدم اجرای حکم (لغو حکم از سوی سرپرست دادگستری)، چاپ این مطلب به تعویق افتاد.

پروژه رودخانه جاجرود متوقف شد ( به حمایت کوچه باغ ها و کمپین حامیان شهر لواسان)
دعوت کانال کوچه باغ های لواسان از هنرمندان سینما و مردم شریف لواسان برای همدردی با بازماندگان زنده یاد عباس کیارستمی

دعوت کانال کوچه باغ های لواسان از هنرمندان سینما و مردم شریف لواسان برای همدردی با بازماندگان زنده یاد عباس کیارستمی


پنجشنبه ساعت۱۱ در مزار عباس کیارستمی
دعوت کانال کوچه باغ های لواسان از هنرمندان سینما و مردم شریف لواسان برای همدردی با بازماندگان زنده یاد عباس کیارستمی متن بیانیه :

تُک مزرعه نه ترک مزرعه

تُک مزرعه نه ترک مزرعه

ذکری از بزرگانی که تاریخ مکتوب لواسان مدیون آنهاست

شماره یک: حاج معصوم علی شاه . [ م َ ع َ ] (اِخ )

حاج میرزا معصوم معروف به میرزا آقا. اصل وی از قزوین و مولدش شیراز بود و در تهران اقامت داشت . در 1270 هجری قمری (1232 هجری شمسی) ولادت یافت و پس از کسب مقدمات دانش به سال 1250 هجری شمسی برای ادامه ٔ تحصیل به بین النهرین سفر کرد و محضر حاج میرزا محمد حسن شیرازی و فاضل اردکانی را دریافت و در سال 1355 به شیراز بازگشت و به سال 1344 هجری قمری (1305 هجری شمسی) درگذشت .

وی در کتاب معروفش، طرایق الحقایق به ذکر سفرهايش هم پرداخته که بخشی از آن مربوط به سفرهای او به لواسانات است که حاوی نکاتی درباره وجه تسمیه، داستان ها و افسانه ها و موقعیت جغرافیایی نقاطی از لواسان در عصر قاجار است.

من باب مثال بخشی از نوشته هايش درباره روستای افجه چنین است:

افچه جای بسیار باصفا و خوبی است، باغات زیاد و آبشارهای بسیار دارد، در واقع پایتخت لواسان کوچک است، به قدر لزوم دکاکین هم دارد... جوراب بافی در آنجا کسب معتبری است... از جمله عمارات خوب افچه قصر رفیع و بنای منیع مرحوم میرزا آقاخان صدر اعظم نوری است اگرچه محتاج مرمت است.

درباره محله توک مزرعه که در زبان محلی لواسان به معنای مزرعه ای واقع شده در توک (توک یا تُک به معنی مکان مرتفع و بلند) است که اشتباها ترک مزرعه نگارش میشود در کتاب طرائق الحقایق بدین صورت تصریح کرده است :(( تُک مزرعه به ضم تاء قرشت و سکون کاف تازی ))


درباره روستای انباج نوشته است: و از خصائص انباج می گویند آنستکه عدد رجال اصلی آن از سی نفر تجاوز نمی‌نماید ، و اگر طفلی ذکور از آنها بالغ گردد که برافزاید فوراً دیگری بمیرد و دیگر آنکه در آنجا چشمه آب قلیلی است کناره ی دره نامش آبک بر وزن آهک که اگر برای رفع بعضی امراض حاره بدن را با آن بشویند نافذ است؛ دیگر گویند در سنوات ماضیه(در گذشته) تا کنون امراض عامه از قبیل وبا و طاعون در آن قریه دیده نشده است.


روحش شاد و یادش گرامی
تُک مزرعه نه ترک مزرعه
گندم شاپ ( حراجی 2000 تومانی )

گندم شاپ ( حراجی 2000 تومانی )


گندم شاپ
عرضه کننده متنوع ترین اجناس 2000 تومانی در لواسان
آدرس : جائیج - ضلع غربی امامزاده عبدالله - فروشگاه گندم
تلفن : 26570132
نمایشگاه آنلاین در تلگرام کلیک کنید


گندم شاپ ( حراجی 2000 تومانی )


جائیج ( جاج )

جائیج ( جاج )

جائیج یا جاییج (به تاتی: جاج) یکی از محله‌های شهر لواسان در استان تهران است که در گذشته و تا پیش از تأسیس شهرداری لواسان ، یکی از آبادیهای لواسان کوچک بود که به همراه سایر محله ها در سال ۱۳۴۹ در شهر لواسان ادغام گردید. این محله همان آبادی است که نام رودخانه جاجرود از آن گرفته شده است. جائیج که بسیاری آن را جاج می نامند، از محله های بسیار قدیمی لواسان است. این محله در جنوب غربی محله گلندوک و متصل به آن و در کنار بلوار امام خمینی لواسان و در شمال رودخانه جاجرود واقع است. باغهای محله جائیج از آب قنات و رودخانه کندرود(لوارک) مشروب میشود و در گذشته ۵ هکتار کشتزار گندم و ۱ هکتار کشتزار جو و ۱ هکتار باغ و قلمستان داشته و محصولش گندم و جو و لوبیا و میوه‌اش سیب و آلبالو بوده که با رشد شهرسازی و شهرنشینی بسیاری از آن باغات و مزارع تبدیل به ویلاها و ساختمان های جدیدالاحداث شده است که از جمله آن شهرک سپاه ، شهرک آزادگان (مخابرات) و شهرک پرواز لواسان است.

این محله (آبادی) کهنه و باستانی است و در عهود قدیمه آبادتر و مهمتر از دیگر نقاط لواسان بوده است؛ چنانکه نام رودخانه جاجرود به نام این آبادی است و از آن مشتق شده است. در کتاب طرائق الحقائق مذکور است که سه دانگ جائیج وقف مدرسه صدر است که از مدارس مشهور طهران است.(شهرک پرواز بر روی اراضی موقوفه جائیج احداث گردیده است).

محمد حسن صنیع‌الدوله ملقب به اعتمادالسلطنه در مرآت البلدان در باب این آبادی و قدمت آن مقالتی نوشته است که پاره‌هایی از آن بشرح ذیل است : « جائج قریه‌ای است از قرای لواسان.در این زمان در این قریه زیاده از سه‌چهار خانوار دیده نمی‌شود،لکن از خرابه و آثار چنین معلوم و مستفاد می‌گرددکه جائج محل آباد معتبری بوده امامزاده‌ای در جائج مدفون است موسوم به امامزاده‌عبد اللّه از اولاد حضرت امام موسی کاظم علیه السلام.رود جاجرود منسوب به این‌آبادی بوده، و اصلاً جائجه رود [بوده] از کثرت استعمال جاجرود شده»......وی (محمد حسن صنیع‌الدوله) سپس صورت مراسله‌ای را که به آکادمیسین روسی ، برنهارددارن مصحح تاریخ طبرستان مرعشی به مناسبت یافتن محل خانه علی کامه مذکور در آن کتاب نوشته،نقل کرده و در ضمن آن نامه چنین گفته: «...به تاریخ سه شنبه هفتم جمادی‌الاولی سنه هزار و دویست و نود و شش هجری مطابق بیست و نهم آوریل سنه هزار و هشتصد و هفتاد و نه مسیحی این بنده در رکاب مبارک اعلیحضرت شاهنشاه ایران ناصر الدین شاه خلداللّه ملکه و سلطانه به قصد شکار قوچ و میش...به قریه گلندوک واقعه در لواسان کوچک از اعمال طهران سفرنمود...از قریه گلندوک که خارج شدیم، تقریباً وصل به قریه مزبوره مختصر آبادی که مقبره امامزاده با گنبد سفید از گچ داشت به نظر رسید، معلوم شد که این آبادی موسوم به جائیج است و امامزاده معروف به امامزاده عبد اللّه از اولاد حضرت امام موسی الکاظم علیه السلام می‌باشد...از قریه که گذشتیم تا انتهای اراضی و مزارع که وصل به رودخانه جاجرود می‌شود با آنکه زمین را مزروع کرده‌اند آثار خرابه و آبادی قدیم از قریه جائج الی کنار رودخانه جاجرود تا نقطه‌ای که کنار رودخانه بالای تلی واقع است که موسوم به حصارک می باشد هویداست. در این نقطه آثار خرابه‌های زیاد و آبادی شهر قدیم آشکار و مشهود می‌باشد ،علی الخصوص تپه مخروطی‌الشکل که طبیعی است نه مصنوعی و در کنار رودخانه واقع شده و معروف است به‌تپه گنجی ، و انتهای آبادی قدیم به ساحل رودخانه آنجا بوده که جمعی از قدیم به تصور گنج چند موضع آن تپه را شکافته اما از قرار تقریر اهل بلد جز مار زیاد هیچ نیافته‌اند . خلاصه گمان مخلص این است که وجه تسمیه این رودخانه به جاجرود به‌اصطلاح حالیه و جاجه‌رود به اصطلاح ظهیر الدین صاحب تاریخ طبرستان این است که به واسطه قرب جوار قریه حالیه جائج و شهر یا قصبه قدیم جائج به این رودخانه به‌جائجه رود موسوم شده بعدها از کثرت استعمال جاجه‌رود می‌شود، رفته رفته آن‌را جاجرود می‌گویند...[در کنار آن]هیچ قریه و آبادی از قدیم و جدید نبوده ونیست که اسم او مشابه به جاجرود باشد مگر همین قریه جائج که از آثار و علائم خرابه‌ها معلوم می‌گردد که شهر کوچک یا قصبه بزرگی بوده، و اعظم قرا و آبادیهای قصران علیا که لواسان حالیه باشد محسوب می‌شده...به اتفاق دکتر طولوزان حکیم باشی رسیدیم به آثار خرابه زیاد که انتهای آبادی قدیم جائج بوده و حالا آنراحصارک می‌نامند. محتمل است این نقطه که حالا به حصارک موسوم است قلعه ومحکمه آبادی شهر جائج بوده، که اعراب بعد از استیلا و غلبه بر ایران یا خودشان در این محل مساعد بنای این قلعه را نموده‌اند، یا از قدیم ایرانیان به جهت حفظ یکی از راههای مازندران که از افچه و لار به بلده نور و رویان و از آنجا به مازندران می رفته است ، بنای این قلعه را کرده و به جهت محقری محکمه که چندان عظمتی نداشته ، حصارک نامیده و به صیغه تصغیر خوانده‌اند ».

در باب آثار خرابه‌هایی که صنیع الدوله بدان اشارت کرده ، مرحوم دکتر حسین کریمان استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی(ملی) محل قصر علی بن کامه دیلمی از سرداران آل بویه و فرمانروایان تبرستان و دیلمستان را در حدود حصارک احتمال داده است و اشارت کرده که در آن حدود قلاع قدیمی نیز وجود داشته که با نام فارسی «کلا» و یا«کلاک» که به معنی قلعه است ، خوانده می شده(قلعه معرب کلا ، کلاک و کلات است) و نام آبادی کلاک و نجارکلا در مدخل راهی که از طریق دره جاجرود ، از دماوند به گلندوک و افچه در لواسان می‌رسد، دلیل این دعوی است، چنانکه لشکرک (لشکرگاه) و حصارک مذکور در فوق نیز در سرراه ری به گلندوک و افچه واقع گردیده است . و اگر بنای آن قلاع به بعد از اسلام مربوط باشد ، بی‌تردید باید آنرا منتسب به مازیار دانست، زیرا وی در کوهستانها قلعه‌ها و در هر جا که گذر راهی نشان می‌دادند یا امکان عبور می‌رفت دربندهایی ساخت ، و راه جائیج و گلندوک نیز مدخل رویان و طبرستان است که وی در آنجا پادشاهی داشته است . به هر حال آثار کهنه و بلایه آن‌حدود قابل بررسی کامل و هر گونه تحقیق است و این مقدار مطلب در این مقام جهت شناختن عظمت و اعتبار جائیج در روزگار باستان درج افتاد.

در باب تغییرات لفظی و نوشتاری اینچنینی کلمات در زبان فارسی(مانند جاج به جائیج یا بالعکس) که به علت کثرت استعمال بوجود می آیند مثالهای دیگری چون زاده و زائیده و غیره نیز وجود دارند.
در این محله زیارتگاهی به نام امامزاده عبدالله وجود دارد که هر ساله بسیاری از مراسم مذهبی از جمله گردهمایی همه دسته جات عزاداری محله های شهر لواسان در ظهر روز عاشورا در صحن اطراف آن که گورستانی قدیمی است، برگزار می گردد. این امامزاده به همراه امامزاده فضلعلی ناران لواسان مقدس ترین مکانهای شهر لواسان محسوب می گردند

برگرفته شده از : https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D8%AC

امامزاده عبدالله ِ جائیج ِ لواسان از نوادگان (نتیجه) امام موسی الکاظم علیه السلام است که در قرون اولیه اسلامی از مدینه به ایران مهاجرت کرد و در ایران درگذشت.

ساختمان مقبره این امامزاده در شهر لواسان، بلوار امام خمینی، گورستان محله قدیمی جائیج (جاج) واقع شده و قسمتی از صحن خارجی آن به مزار (سه شهید 1- شهید منصور راکی 2- شهید حسن جمشید گرجی وشهید مسعود جمشیدی )و گورستان جائیچ اختصاص داده شده که در مجاورت مسجدالنبی جائیج قرار گرفته‌است.

این بنا در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده و در سالهای اخیر تحت نظر کارشناسان آن سازمان مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته‌است.

پیشینه
در مورد علت مهاجرت این امامزاده به ایران اطلاعات دقیق و یکدستی وجود ندارد اما باحتمال زیاد بمانند سایر امامزادگان موسوی که به کوهستانهای البرز پناهنده شدند، در شرایطی که خلفای عباسی قصد جان آنان را داشته اند؛ منطقه کوهستانی البرز مکانی امن برایشان محسوب میگشته‌است و این سبب اصلی مهاجرت آنان به این مناطق بوده‌است. اما دلایل دیگری مثل تبلیغ مذهب تشیع در بین مردم این مناطق که برای خاندان پیامبر ارزش و احترام خاصی قائل بوده‌اند و گرایش به تشیع داشته‌اند و گاهی از امامزادگان دعوت بعمل می‌آورده‌اند ؛ را می‌توان نام برد؛ بویژه در دوره حکومت‌های علوی طبرستان و دیلمستان و گیلان که یکی از بنیانگذاران آن داعی کبیر یعنی حسن بن زید است؛ این مناطق نیز تحت تاثیر جنبش‌ها و شورش‌های شیعی و بعضاً شیعه زیدی قرار داشته و تحت سیطره حکومت‌های علوی در آمده‌است.

برخی از مردم بومی لواسان باور و اعتقاداتی خاص راجع به نحوه شهادت و مهاجرت این امامزاده دارند که بیان می‌دارد این امامزاده بدنبال برادر دیگر خود که همان امامزاده فضلعلی است؛ به لواسان آمد و بمحض اینکه از مردم پرسید "برادرم کجاست" توسط گروهی از راهزنان به قتل رسید و در همانجا مدفون گردید که این قول چندان قابل اعتماد نیست چون اولاً شجره نامه هر دو امامزاده متفاوت است و برادر نیستند و ثانیاً در هیچ یک از کتب و منابع تاریخی عنوان نگردیده‌است.

نحوه معماری بنا و صحن
ایوان ورودی بنا سال ۱۳۷۶ بازسازی شده و برای تزئین آن از کاشی هفت‌رنگ استفاده شده‌است. ضریح امامزاده در وسط یکی از اتاق‌ها قرار گرفته که روی آن ضریحی تعبیه شده‌است. سنگ قبر آن از جنس مرمر است و روی آن عبارت «مرقد مطهر حضرت امامزاده عبدالله ابن حسین ابن عدنان ابن موسی الکاظم» نوشته شده‌است. گنبدی که بر بالای اتاق مقبره ساخته شده دو پوششی بوده و از بیرون، تقریباً مخروطی به نظر می‌رسد؛ درون گنبد هم آیینه‌کاری شده‌است. نمای بیرونی امامزاده با سنگ تیشه‌ای استخوانی ساخته شده‌است. این بقعه متبرکه دارای مساحتی حدود یک هزار و ۵۰۰ متر مربع است که یکصد متر مربع از آن به بنای بقعه اختصاص یافته‌است.

ضریح
در سال ۱۳۵۷ ضریحی فلزی به وسیله استاد روزگاریان با ابعاد۲۲/۲ ×۶۴/۱ و ارتفاع ۲۰/۲ متر برای این بقعه ساخته و نصب شده‌است. این ضریح دارای ۱۰ دهانه مینا کاری متضمن خطوطی قرآنی و اشعار فارسی است.

قدمت بنا
قدمت اولیه این بقعه با پلان شش ضلعی منظم، به قرن هفتم یا هشتم هجری باز می‌گردد.

معماری سقف
گنبد آن با ارتفاع چهار متر به صورت مخروطی شکل بوده و فاقد گلدسته‌است.

جائیج ( جاج )
جائیج ( جاج )
گلندوئک ( گل هم دو رودک )

گلندوئک ( گل هم دو رودک )

گلندوئک یا گلندوک(Galandūak , Galandowak , Galandovak) یا همان گلهم دورودک(Galhamdorūdak): نام یکی از محله‌های شهر لواسان واقع در بخش لواسانات تهران است که در سمت غربی رود کُند (رودخانه لوارک) مقابل محله نجارکلا که در شرق رودخانه کُند قرار دارد؛ واقع گردیده است.

گاهی اشتباهاً نام گلندوئک را بر کل شهر لواسان یا حتی لواسان کوچک اطلاق می‌کنند که مطلقا وجهی ندارد. گلندوئک تا قبل از تاسیس شهرداری لواسان در سال ۱۳۴۹ یک روستا بوده که همراه با سایر روستاها در شهر لواسان ادغام شده است.

اطلاق نام محله گلندوک بر کل شهر لواسان که تنها یکی از هجده محله اصلی شهر لواسان است یک غلط مصطلح است که در برخی موارد دیده می‌شود و این در حالی است که برخی محله‌های شهر لواسان مثل نجارکلا از وسعت بیشتری برخوردار بوده و همچنین سابقه مرکزیت لواسانات را در تاریخچه خود دارد. تنها علت این اشتباه آنست که شهرداری لواسان در بدو تاسیس در محله گلندوک احداث گردیده است.
نام این محله به صورت‌های گلهندوک، گل هند رودک و گل هم دو رودک نیز دیده شده است و اصل آن همان گل هم دو رودک می‌باشد که در اثر کثرت استعمال به مرور به گلندوئک تبدیل شده است. گلهم دورودک در زبان تاتی به معنای محل تلاقی دو رودخانه است که منظور از دو رودخانه مزبور یکی رود جاجرود و دیگری رود کُند است که در جنوب محله گلندوئک به هم می‌پیوندند؛ هر چند امروزه محل تلاقی دو رود مذکور جزو سد لتیان بشمار می‌رود اما در فصولی از سال که آب سد تقلیل می‌یابد مجددا به صورت محل تلاقی دو رود نمود پیدا می‌کند. گَلهم شدن در زبان تاتی رایج در لواسانات به معنای گلآویز همدیگر شدن، بهم پیوستن و درگیر شدن است
خانه نظام‌السلطان و درخت چنارک مربوط به دوره قاجار و پهلوی در این محله قرار دارد.
گلندوئک در حال حاضر به عنوان مرکز شهر لواسان در نظر گفته میشود


گلندوئک ( گل هم دو رودک )
نجار کلا

نجار کلا

نَجارکَلا یکی از محله‌های شهر لواسان واقع در بخش لواسانات تهران است که در سمت شرقی رود کُند(رودخانه لوارک) و در مجاورت محله گلندوئک که در سمت غرب رودخانه مزبور قرار دارد واقع گردیده‌است.

این محله پیش از تاسیس شهرداری لواسان (در سال ۱۳۴۹) و نیز قبل از تشکیل شهرستان شمیرانات مرکز بخش افجه شهرستان تهران شامل لواسانات ، رودبارقصران ، سیاهرود و بومهن بود.

محله نجارکلا خود از دو محله نجارکلای بالا و نجارکلای پایین تشکیل شده‌است که نجارکلای بالا در شمال بلوار امام خمینی لواسان و نجارکلای پایین در جنوب بلوار امام خمینی لواسان واقع است. وسعت نجارکلای پایین بسیار بیشتر از نجارکلای بالا می باشد. نجارکلای پایین خود شامل منطقه سید پیاز لواسان نیز می‌گردد. منطقه سید پیاز مشرف به سد لتیان و یکی از مناطق کلاً ویلائی شهر لواسان است.

دشت نیمه همواری که شهر لواسان در آن واقع گردیده بعلت وجود کوشک(کاخ) یکی از سرداران آل بویه بنام علی کامهء دیلمی در گذشته کوشک دشت نامیده میشده است که بدینسان به محله نجارکلا گاهی محله پشت کوشک یا اراضی پشت کوشک نیز گفته میشود.
جارکلا که به دو صورت نَجارکَلا (Najar-Kala) و نِجارکَلا (Nejar-Kala) تلفظ می‌شود؛ کَلا شکل جدید واژه‌ای پهلوی بنام (کلا ؛ یا کلات) به معنای قلعه است که قلات و قلعه معرب آنست. چنانکه مردم بومی لواسان و خصوصاً ساکنین این محله در زبان عامیانه به دو محله نجارکلای بالا و پایین، "قلعه بالا" و "قلعه پایین" می گویند. در ریشه واژه نَجار یا نِجار اختلاف نظر وجود دارد برخی نِجار را نام شخصی می دانند که صاحب قلعه‌ها یا نگهبان آنها بوده و برخی آن را به همان معنای درودگر (نَجّار) و برخی آن را بر گرفته از کلمه نیزار می دانند. همچنین به کشت و زرع اهالی محله سبوکوچک در محله نجارکلا در کتاب خاطرات اعتماد السلطنه که در اکثر سفرهای ناصرالدین شاه وی را همراهی میکرد اشاره شده است و این خود نشان از وضعیت محل به صورت منطقه صرفا کشاورزی و مزروعی(غیر مسکونی) در زمان وی دارد. بنا بر اسناد و مدارک قدیمی دست نویس دوره قاجاریه(عهد ناصری) که حاکی از معاملات بین مالکین اراضی (نجارکلای پایین و سید پیاز) و خریداران دارد اولین شخصی که در این محل بنای مسکونی احداث و آن را به آبادی به همراه باغستانهایی تبدیل نمود حاج عبدالله امامه ای زینلی لواسانی بود که پس از وی کربلایی محمدصالح فرسیابی(افراسیابی) امامه ای و حاج یدالله کیانی مبادرت به سکونت نمودند و در طول سالیان بعد خانواده های خالقی ، مومجی ، فتاحی ، ریشی و غیره به مرور زمان بومیان محل را تشکیل دادند که نوادگانشان امروزه معتمدین محله نجارکلا بحساب می آیند.


عکس هوایی محله نجارکلا سال 2004



نجار کلا
دلیل نامگذاری مناطق مختلف تهران

دلیل نامگذاری مناطق مختلف تهران

دلیل نامگذاری مناطق مختلف تهران

در این فرصت كوتاه نگاهی داریم به نام محله‌هایی كه شاید شما هم چند باری آنها را شنیده‌اید.

*سید خندان
سیدخندان پیرمردی دانا و البته خنده‌رو بوده كه پیشگویی‌های او زبانزد مردم بوده است.
دلیل نامگذاری این منطقه نیز احترام به همین پیرمرد بوده است؛ البته بعدها نام سید خندان بر ایستگاه اتوبوسی در جاده قدیم شمیران هم اطلاق می‌شده است.

*فرمانیه
در گذشته املاك زمین‌های این منطقه متعلق به كامران میرزا نایب‌السلطنه بوده است و بعد از مرگ وی به عبدالحسین میرزا فرمانفرما فروخته شده است.

*فرحزاد
این منطقه به دلیل آب و هوای فرح انگیزش به همین نام معروف شده است.

*شهرك غرب
دلیل اینكه این محله به نام شهرك غرب معروف شد ساخت مجتمع‌های مسكونی این منطقه با طراحی و معماری مهندسان آمریكایی و به مانند مجتمع‌های مسكونی آمریكایی بوده و در گذشته نیز محل اسكان بسیاری از خارجی‌ها بوده است.

*آجودانیه
آجودانیه در شرق نیاوران قرار دارد و تا اقدسیه ادامه پیدا می‌كند. آجودانیه متعلق به رضاخان اقبال‌السلطنه وزیر قورخانه ناصرالدین شاه بوده، او ابتدا آجودان مخصوص شاه بوده است.

*اقدسیه
نام قبلی اقدسیه (تا قبل از 1290 قمری) حصار ملا بوده است. ناصرالدین شاه زمینهای آنجا را به باغ تبدیل و برای یكی از همسران خود به نام امینه اقدس (اقدس الدوله) كاخی ساخت و به همین دلیل این منطقه به اقدسیه معروف شد.

*جماران
زمین‌های جماران متعلق به سید محمد باقر جمارانی از روحانیان معروف در زمان ناصر الدین شاه بوده است. برخی از اهالی معتقدند كه در كوه‌های این محله از قدیم مار فراوان بوده و مارگیران برای گرفتن مار به این ده می‌آمدند و دلیل نامگذاری این منطقه نیز همین بوده است و عده‌ای هم معتقدند كه جمر و كمر به معنی سنگ بزرگ است و چون از این مكان سنگ‌های بزرگ به دست می‌آمده ‌است‌، آن‌جا را جمران‌، یعنی محل به‌دست آمدن جمر نامیده‌اند.

*پل رومی
پل رومی در واقع پل كوچكی بوده كه دو سفارت روسیه و تركیه را هم متصل می‌كرده است. عده‌ای هم معتقدند كه نام پل از مولانا جلال‌الدین رومی گرفته‌شده است‌.

*جوادیه
(در جنوب تهران) بسیاری از زمینهای جوادیه متعلق به آقای فرد دانش بوده است كه اهالی محل به او جواد آقا بزرگ لقب داده بودند. مسجد جامعی نیز توسط جواد آقا بزرگ در این منطقه بنا نهاده است كه به نام مسجد فردانش هم معروف است.

*داودیه
(بین میرداماد و ظفر) میرزا آقاخان نوری صدر اعظم این اراضی را برای پسرش‌، میرزا داودخان‌، خرید و آن را توسعه داد. این منطقه در ابتدا ارغوانیه نام داشت و بعدها به دلیل ذكر شده داودیه نام گرفت‌.

*دركه
اگر چه هنوز دلیل اصلی نامگذاری این محل مشخص نیست اما برخی آنرا مرتبط به نوعی كفش برای حركت در برف كه در این منطقه استفاده می‌شده و به زبان اصلی "درگ" نامیده می‌شده است دانسته‌اند.

*دزاشیب
(در نزدیكی تجریش) روایت شده است كه قلعه بزرگی در این منطقه به نام " آشِب" وجود داشته است و در گذشته نیز به این منطقه دزآشوب و دزج سفلی و در لهجه محلی ددرشو می‌گفتند.

*قلهك
كلمه قلهك از دو كلمه «قله‌» و «ك‌» تشكیل شده است كه قله معرب كلمه كله‌، مخفف كلات به معنای قلعه است‌. عقیده اهالی بر این است كه به دلیل اهمیت آبادی قلهك كه سه راه گذرگاه‌های لشگرك‌، ونك و شمیران بوده است‌، به آن( قله- هك) گفته شده است‌.

*كامرانیه
زمین‌های این منطقه ابتدا به میرزا سعیدخان‌، وزیر امور خارجه‌ تعلق داشت، و سپس كامران میرزا پسربزرگ ناصرالدین شاه‌، با خرید زمین‌های حصاربوعلی‌، جماران و نیاوران‌، اهالی منطقه را مجبور به ترك زمین‌ها كرد و سپس آن جا را كامرانیه نامید.

*محمودیه
( بین پارك وی و تجریش یا ولیعصر تا ولنجك) در این منطقه باغی بوده است كه متعلق به حاج میرزا آقاسی بوده است و چون نام او عباس بوده آنرا عباسیه میگفتند. سپس علاءالدوله این باغ بزرگ را از دولت خرید و به نام پسرش‌، محمودخان احتشام‌السلطنه‌، محمودیه نامید.

*نیاوران
نام قدیم این منطقه گردوی بوده است و برخی معتقدند در زمان ناصرالدین شاه نام این ده به نیاوران تغییر كرده است به این ترتیب كه نیاوران مركب از «نیا» (حد، عظمت و قدرت‌) ؛ «ور» (صاحب‌) و «ان‌» علامت نسبت است و در مجموع یعنی كاخ دارای عظمت‌.

*ونك
نام ونك تشكیل شده است از دو حرف (ون‌) به نام درخت و حرف (ك)كه به صورت صفت ظاهر می‌شود.

*یوسف آباد
منطقه یوسف آباد را میرزا یوسف آشتیانی مستوفی‌الممالك در شمال غربی دارالخلافه ناصری احداث كرد و به نام خود، یوسف آباد نامید.

دلیل نامگذاری مناطق مختلف تهران
]
vote-iconنظرسنجی
ایا با دریافت هزینه و ساخت پارک در ابتدای رودخانه موافقید

تبلیغات


مجموع آنلاین ها : 3
0   1   2
لواسان
 Был здесь в: 17:31:49', this, event, '180px');">crawl Bot
لواسان

زمان ورود به سایت: 17:28:59', this, event, '180px');">