» عکسهایی خبری در صفحه اول
گزارش تصویری از عزاداری در ناصرآباد 1397

متن زیر بیان خاطرات به یاد ماندنی من در روز عاشورا در روستای ناصر آباد لواسان است :

🏴مراسم عاشورای حسینی در روستای ناصر آباد :
روستای ناصر آباد یکی از بخش های لواسان است , در قدیم به آن لواسان میگفتند ,هنوز هم بعضی از اهالی لواسان وقتی میخواهند به ناصر آباد بروند میگویند برویم به لواسان.
در این روستا به غیر از چند خانوار همه سادات از نسل امام سجاد و امام حسین هستند.
اجداد بسیاری از ساکنان توک مزرعه لواسان و رودک ناصرابادی هستند و هنوز هم قرابت فامیلی بین این روستا ها وجود دارد. در امام زاده لویزان هم بر روی سنگ قبر ها که نگاه میکردیم خیلی ها فامیلیشان ناصر ابادی بود. پرس و جو که کردیم این ناصر آباد کجاست , گفتند ناصر اباد لواسان است که در قدیم بخش بزرگ لواسان را شامل میشد و اجداد اصلی بسیاری از ساکنین لویزان ناصر آبادی بودند. حجت السلام سید سعید لواسانی , امام جمعه محترم شهر شمیران از سادات ناصر اباد هستند که پسوند لواسانی را در نامشان دارند.
طبق گفه اهالی و مستندات در قدیم 70 عالم از نجف به این روستا می امدند تا از محضر اساتید و علمایی که از نسل امام سجاد بودند , علم آموزی کنند.
مطلع بودیم در روستای ناصر آباد هر ساله مراسم پر شکوهی در روز عاشورای حسینی برگزار میشود.
حتی شنیده بودیم روز عاشورا در یک سال حدود 12.000 غذای نذری در این روستا پخش شده بود.
مشتاق حضور در این مراسم شدیم.
راهی جاده ناصر آباد شدیم , بعد از رد کردن , دوراهی کند , هلارد , اوشت و با نزدیک شدن به محله بوجان کم کم ماشین ها در دو طرف جاده پارک کرده بودند و هر چه نزدیکتر میرفتیم جایی برای پارک وجود نداشت .
مسجد بوجان را رد کردیم و به سمت ناصر آباد سرازیر شدیم.
ماشینها و اتوبوس هایی با پلاک های بند عباس , تبریز , اصفهان , شیراز , قم , کرج و.... را مشاهده میکردیم که نشانی از حضور مردم از شهر های مختلف ایران در این مراسم را داشت.
بعد از یک سرازیری کوتاه به یک سربالایی بسیار تند رسیدیم , ماشین را در کنار پل دوبله پارک کردیم و شماره خودمون رو پشت شیشه گذاشتیم.
سربالایی شیب بسیار زیادی داشت ولی در همان ابتدا خستگی از تنمان در آمد , از جلوی درب هر خانه ای که رد میشدیم دعوتمان میکردند به داخل خانه , میگفتند سفره پهن است نیاید داخل ناراحت میشویم
با اصرار به داخل یکی از خانه ها رفتیم, داخل حیاط خانه دو ماشین گرانقیمت پارک بود که نشان از وضعیت خوب مالی صاحبخانه را داشت.
داخل شدیم , چند نفر مشغول غذا خوردن بودند , سلامی کردیم و نشستیم ,سفره ای برایمان پهن کردند , خورشت فسنجانی که مانندش را نخورده بودم , نمیدانم خوشمزگی این غذا از گردو های خوب ناصر اباد بود یا از نظر کردن حضرت ابا عبدالله. وقتی از غذای خوب صاحبخانه تعریف کردیم چند غذای دیگه هم به ما دادند و گفتند برای خانواده ببرید. از صاحب خانه در مورد تعداد زیاد مهمان ها سوال کردیم , گفتند تمامی خانه ها در این روستا در روز عاشورا غذا میپزند , نصف ان را به مسجد و نصف دیگر را برای مهمان های خود نگه میدارند.
خدا حافظی کردیم و به سمت بالای روستا راهی شدیم
ترکیبی از بافت قدیمی و بافت جدید وجود داشت , بوی خوش خاک نم کشیده فضا را پر کرده بود.
تا نزدیک مسجد برسیم از جولوی درب هر خانه ای رد شدیم , ما را به خانه دعوت میکردند ولی باید به مسجد میرفتیم.
به مسجد رسیدیم
گفتند تعزیه در حال برگزاریست
کوچه باریک روبروی مسجد را پیمودیم و به یک فضای باز و امام زاده ناصر اباد رسیدیم
سلامی خدمت نواده امام حسین فرستادیم و به تعزیه رفتیم
مراسم تعزیه خوانی در قبرستان ناصر آباد برگزار میشد
جمعیت بسیار زیادی حضور داشتند , گریه میکردند و به سر و سینه میکوبیدند , به ما گفتند این تعزیه از قدیم در روز عاشورا برگزار میشود و هیئات و مساجد به اینجا می ایند
بعد از مراسم دو علم را رو بروی هم گرفتند , مردم اعتقاد دارند که عبور از بین این دو علم حضرت ابالفضل عباس , شفا میدهد و سابقه هایی هم در این زمینه وجود دارد , متوجه شدیم افرادی که از شهر های مختلف به این رویتا می آیند بیشتر به خاطر تعزیه و عبور از بین این دو علم حاضر میشوند.
بعد از تعزیه ما را به مسجد دعوت کردند
جمعیت بسیار زیاد بود و مسجد بسیار بزرگ , میتوان گفت یکی از بزرگترین مساجد تهران در این روستا قرار دارد.
بعد از عزاداری سفره را پهن کردند.
همه نوع غذا بود , افرادی با سینی در مسجد راه میرفتند و میگفتند " خورشت قیمه " و نفر بعدی صدا میزد خورشت فسنجون و انواع غذاهای نذری مختلف . اولین باری بود که میدیدم هر تعداد غذا که میخواستی دریغ نمیکردند , هر غذایی که میخواستی میدادند و خیلی بیشتر از تعدادی که میخواستی.
روی دعای سفره بسیار حساس بودند به طوری که پشت بلند گو اعلام کردند تا دعای سفره تمام نشده کسی بلند نشود.
در مسجد همه با هم بسیار صمیمی صحبت میکردند , بسیار شوخ طبع بودند.

دعای سفره را خواندند به سمت ماشین حرکت کردیم , از جلوی آشپزخانه مسجد که رد میشدیم , دیدیم چند نفر غذا های نذری را در ظروف یک بار مصرف دو تا دوتا داخل پلاستیک گذاشته بودند, به مردم میدادند و میگفتند اقا این غذا هارو ببرید اینجا نمونه اصراف میشه.
با هیئت خودمون که مقایسه میکردم معنی سادات الکرام را فهمیدم.

سید علی اکبر متین گو

عکس : علی طاهریان

مراسم عزاداری در محله ها و قریه های لواسان

یادداشت محرم ( 5 )

خیلی خلاصه
، طی یادداشتهای آتی آورده می شود :

گلندوئک
این محله که در مرکز لواسان قرار دارد، سابق در دو قسمت قلعه بالا و قلعه پایین و خیلی قبل‌تر با محله نجارکلا یکی بوده است. از پامنبری‌های معروف مرحوم شیخ حسین خانبابائی بوده است که تصنیف صلواتش آنقدر طولانی بود که خود یک منبر محسوب می‌شد. میانداران قدیمی‌ گلندوئک حاج علی خانبابائی و حاج علی فتاحی، نوحه‌سرایان فقید آن مرحوم مشهدی علی محمد گلزردی، مرحوم میرزا محمد فتاحی، مرحوم محمد شکری ، مرحوم حاج محمد علی عسلی و مرحوم حاج محمد شکری و علم‌کشان فقیدش مرحوم محمد حسین شکری، مرحوم حاج علی شکری و مرحوم حاج اکبر شکری مرحوم حاج حسین شاهپسند ، مرحوم حاج سعید گلزردی ، مرحوم حاج جاوید گلرزدی بودند.

جائیج
قریه جائیج امروزه قسمتی از شهر لواسان و جزء محله‌های بسیار قدیمی ‌لواسان می‌باشد و مزار و بقعه امامزاده عبدالله در اینجا واقع شده است. هیئت مسجد النبی جائیج روز ششم محرم پذیرای هیئت‌های نجارکلا و گلندوئک است و روز هفتم به محله گلندوک و نجارکلا می‌رود. روز هشتم نیز هیئت شورکاب به جائیج می‌آید و بعدازظهر تاسوعا این هیئت به شورکاب و سپس ترک مزرعه می‌رود. صبح عاشورا هیئت‌های نجارکلا، گلندوئک، شورکاب، ترک مزرعه به جائیج می‌آیند و بعد از ظهر این هیئت به ناران می‌رود و روز یازدهم نیز پذیرای هیئت ناران است. علم‌کش قدیمی آن ‌مرحوم حاج کاظم جمشید گرجی ، مرحوم مجید زینلی ، مرحوم حسن الله داد ، مرحوم تقی طاهری ، مرحوم احسان گرجی ، جناب آقای احتشام گرجی ، جناب آقای محمد فتاحی و مرحوم مسعود فتاحی , نوحه‌سرایان قدیمی‌اش ‌مرحوم حاج حسن فتاحی و مرحوم حاج غلامرضا گرجی بوده‌اند.

نجارکلا
این قریه قدیمی‌ نیز که از دو محله نجارکلای بالا و نجارکلای پایین تشکیل شده است، سابقه طولانی در برپایی مراسم عزای حسینی دارد. اگرچه سابق مراسمی ‌واحد در قریه گلندوئک داشت، ولی بیش از 50 سال است که هیئت و مسجدی جداگانه دارد. مراسم عزای حسینی از شب اول ماه محرم و حرکت هیئت از روز ششم محرم شروع می‌شود. این هیئت ابتدا به قریه گلندوئک می‌رود و سپس به قریه جائیج و فردای آن یعنی روز هفتم پذیرای هیئت جائیج و گلندوک و روز هشتم میزبان هیئت شورکاب است. هیئت بعد از ظهر تاسوعا به محله شورکاب و پس از آن به محله ترک مزرعه می‌رود و روز یازدهم نیز پذیرای دو هیئت ناران و ترک مزرعه است. . علم‌کش آن مرحوم حاج ناصر افراسیابی ، حاج منصور افراسیابی ، حاج جهانبخش مومجی ، حاج فرهاد خاکی ( کردبچه ) حاج مجید اسدیان و میاندارش نیز حاج جهانگیر مومجی می باشند .

حسین فتاحی
شب پنجم محرم
التماس دعا
مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جامع‌پذیری دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش در لواسان برگزار شد

به گزارش شمیران پرس، مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جامع‌پذیری دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش، صبح امروز (سه‌شنبه ۳۰ مرداد) در مرکز آموزش درجه‌داری جوادالائمه نزاجا واقع در لواسان برگزار شد.

امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده و رییس ستاد ارتش، امیر سرتیپ «علی جهانشاهی» معاون هماهنگ کننده نزاجا و امیر «حمزه‌علی کاویانی» معاون هماهنگ‌کننده نداجا، از جمله فرماندهان حاضر در این مراسم بودند.

امیر سیاری در این مراسم پس از سان دیدن از یگان‌های حاضر در میدان صبحگاه، به افسران نمونه در حوزه‌های مختلف لوح تقدیر اهدا کرد.

پژوهش های باستان شناسی سرقلعه لواسان آغاز شد

فصل نخست پژوهش های باستان شناسی سرقلعه لواسان آغاز شد

سرپرست هیات عرصه و پیشنهاد حریم سرقلعه لواسان گفت: فصل نخست پژوهش های باستان شناسی سرقلعه با هدف تعیین عرصه، پیشنهاد حریم و پیگردی دیوارهای موجود قلعه آغاز شده است.

به گزارش شمیران پرس روز سه شنبه گروه فرهنگی از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدرضا نعمتی، اظهار کرد: تپه سرقلعه لواسان با وسعتی حدود یک هکتار در شمال شرقی روستای لواسان بزرگ و در 20 کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: با توجه به قرارگیری این تپه قلعه در بافت روستای لواسان بزرگ و گسترش ساخت و سازها به سمت تپه و از طرفی دیگر، تصرف های صورت گرفته در عرصه تپه سرقلعه و ساخت و سازهای متعدد غیرقانونی و همچنین کاشت درخت روی بخشی از عرصه توسط اهالی روستا این برنامه بنا به درخواست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در اولویت پژوهش های باستان شناسی قرار گرفت.
او با اشاره به صدور مجوز گمانه زنی توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: مالکیت تپه سرقلعه خصوصی بوده و در اول مهرماه سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پا نوشت :
امیدوار هستیم در این زمان که آثار باستانی لواسانات مورد توجه قرار گرفته است , مکانی را به عنوان موزه فرهنگ و هنر لواسان راه اندازی کنیم تا بتوانیم از میراث فرهنگی این منطقه تاریخی در خود لواسان مراقبت کنیم
هشدار بی آبی در آبشخور های ورجین

یادداشت - حسین فتاحی

بی آبی در آبشخور

اوضاع حیات وحش ورجین بحرانی است ، مرداد ماه است هوا بسیار گرم و میش های دوقلو زا باید به بره های دو سه ماه شیر بدهند
وقتی قوچ و میش ها گدار می رفتند و دسترسی به رودخانه داشتند مشکلی نبود ، ولی حالا نه گداری دارند و نه رودخانه ای ، سازمان حفاظت از محیط زیست با همکاری افراد و گروه های محیط زیست برای رفع این مشکل اقدام به احداث آبشخورهایی در نقاط مختلف زیستگاه های منطقه ورجین کردند و حالا تقریبا این چارپاریان حیات وحش ورجین به آشامیدن آب از این محل ها عادت کرده اند .
ولی متاسفانه سازمان حفاظت از محیط زیست در منطقه ورجین امسال و در این موسم گرم ، با بی توجهی و بی مسئولیتی این آبشخورها را رها کرده است ، منابع آبی این آبشخورها در اثر سیل و تغییرات آب و هوایی و حرکت سنگ ریزه ها از بین رفته است و حالا قوچ و میش های بره دار که قبلا یا آب داشتند و یا حداقل به بی آبی عادت داشتند ، الان آب ندارند .
آیا باید منتظر مرگ و میر قوچ و میش ها بود ؟
آیا باید منتظر بیماری در اثر کمبود آب بین این حیوانات وحشی محصور شده باشیم ؟

97/5/22
برخورد پژو با پراید در جاده تلو لواسان 7 نفر را راهی بیمارستان کرد

سخنگوی اورژانس کشور اعلام کرد: بر اثر برخورد دو دستگاه خودروی سواری، هفت نفر از سرنشینان روانه بیمارستان شدند.
مجتبی خالدی در گفتگو با خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از تصادف یک دستگاه پراید با پژو در جاده لواسان خبر داد و گفت: ساعت 21:08 شب جمعه، این حادثه در جاده لواسان، در جاده تلو به مرکز اورژانس اعلام شد.
وی با بیان اینکه به محض اطلاع چهار دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد، افزود: در این حادثه هفت نفر مصدوم شدند که 6 نفر از مصدومان به بیمارستان شهدای تجریش و یک نفر به بیمارستان بعثت منتقل شد.
سخنگوی اورژانس کشور خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این حادثه مورد فوتی گزارش نشده است.

برگرفته از شمیران پرس
سیل در لواسان منطقه توک مزرعه (ترک مزرعه اصطلاح غلطی است)

گزارش تصویری از سیل در توک مزرعه لواسان
ترک مزرعه اصطلاح اشتباهی است
کاشت درخت گوجی بری / محمد رضا رودساز

میوه های معجزه آسای درخت #گوجی_بری روند پیری شما را متوقف می کنند .

برای اطلاعات بیشتر با
@roodsaz در تلگرام
تماس بگیرید .

فروش نهال هم اکنون در #لواسان
خیابان کمربندی ، بعد از تقاطع همند ،گل و گیاه ارکیده‌

کاشت درخت گوجی بری / محمد رضا رودساز
کاخ مظفری اوشان شمیرانات به مرکز فرهنگی و آموزشی تبدیل می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شمیرانات از بازسازی و مرمت کاخ مظفری(قدمت قاجاری) با همکاری شورای شهر و شهرداری اوشان فشم خبرداد و گفت: این بنا تاریخی به مرکز فرهنگی و آموزشی تبدیل خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، محمد انشاییاظهار کرد: در تفاهم نامه ای با همکاری میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری اوشان فشم تکلیف عملیات مرمتی این بنای ملی مشخص شد.
وی با بیان اینکه نظارت مرمت این بنا توسط میراث فرهنگی صورت می گیرد، ادامه داد: این مرکز فرهنگی و آموزشی در سه فاز و در بازه زمانی محدود(حداقل یک سال)مرمت بنا، حفظ کالبد موجود و تزئینات و الحاقات آن صورت خواهد گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی شمیرانات با بیان اینکه عملیات اجرایی و مرمتی این مرکز فرهنگی از هفته آینده آغاز می شود، گفت: در حال حاضر مالکیت این بنا در اختیار وزارت آموزش و پرورش است.
انشایی به وضعیت موجود این اثر ملی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بخشی از کاشیکاری، تزئیات گچبری و شیروانی ها این بنا تخریب شده که نیاز به مرمت و بازسازی است.
به گفته وی با ایجاد این مرکز نیاز فرهنگی و آموزشی این منطقه مرتفع خواهد شد.
کاخ مظفری( مظفرالدین شاه) با قدمت قاجاری با وسعت 4هزار متر مربع در جنوب شهراوشان بلوار فرهنگ واقع شده و این اثر در سال 1382 با شماره 10390 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.