لواسان دیگر توان ندارد

لواسان دیگر توان ندارد

لواسان دیگر توان ندارد



ازدحام جمعیت یکی از مهمترین موارد مورد توجه هر پروژه است


لواسان دیگر توان ندارد

ازدحام جمعیت یا Overcrowding یکی از مواردی است که برای هر پروژه کوچک و بزرگی قبل از شروع و در مراحل اولیه تحقیقات در نظر گرفته میشود.
ازدحام جمعیت یکی از موارد بسیار مهم در شروع هر پروژه ای است و در صورتی که نادیده گرفته شود و یا غیر کارشناسانه به آن نگاه شود میتواند روند تخریب یک پروژه و یا هزینه کرد اضافی را رقم بزند.
این ازدحام جمعیت گاه ممکن است با یک نفر و گاها با 1000 نفر ایجاد شود
در یک آسانسور با ظرفیت 4 نفر حضور نفر پنجم این ازدحام جمعیت را پیش می آورد و در صورتی که این آسانسور در یک مکان پر تردد و شلوغ تنها راه ارتباطی و جابجایی ها باشد کل سازه را با مشکل روبرو میکند.
در روز های آخر هفته ی ماه های بهار و تابستان همواره شاهد عبور و مرور و تردد بسیار زیاد گردشگران در شهر هستیم به طوری که بعضا جاده به صورت کامل قفل میشود.
گاها غروب جمعه امکان رفت و آمد از گردنه قوچک وجود ندارد.
مسیر های ورودی و خروجی جواب گوی این ازدحام جمعیت نیست.
حال سوال ما از مسئولان شهری این است :
در یک پروژه بزرگ به نام ساماندهی حاشیه رودخانه جاجرود که باعث افزایش چند براری این شلوغی میشود در بحث ازدحام جمعیت تفکری شده است؟؟
آیا درساخت پارک ها و مکان های تفریحی که باعث جذب مسافران و شلوغی چند برابری میشود بحث ازدحام جمعیت در ابتدای پروژه ها در نظر گرفته شده است؟؟
اگر در یکی از این روزهای آخر هفته مریض بد حالی داشتیم که لازم بود به بیمارستان های تهران انتقال دهیم چه کنیم؟
جمعیت بیشتر نیازمند نظارت بیشتر است
آیا با ایجاد این ازدحام ارگان های دیگر مانند نیروی انتظامی را بیشتر درگیر نکردید؟؟
آیا برای رفع این ترافیک راهکاری داشته یا قدمی برداشته اید؟
روستای برگ جهان را حتما در زمستان ببینید

روستای برگ جهان را حتما در زمستان ببینید

روستای برگ جهان در ضلع شمال غربی لواسان بزرگ، در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده است.


الزامی وجود ندارد که تنها در تابستان و بهار سفر کنیم، گاهی سفر در پاییز و زمستان هم می‌چسبد، وقتی که مقصد و دسترسی به آن نیازمند طی کردن راه طولانی و دشواری نباشد. حتما هم لازم نیست خیلی در پی ناشناخته‌ها باشیم، گاهی دیدن روستاهای اطراف شهری که در آن زندگی می‌کنیم و آشنا شدن با آداب و رسوم اهالی و دیدن مناظر طبیعی هم می تواند تجربه منحصر به فردی باشد.

روستای
روستای برگ جهان را حتما در زمستان ببینید



روستای زیبای "برگ جهان" از توابع لواسانات در شهرستان شمیرانات است که سفر به آن برای تهرانی دور از دسترس نیست و می توانند در فرصت تعطیلاتی یک روزه مهمان آن شوند.این روستا در ضلع شمال غربی لواسان بزرگ، در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده است.

رودخانه برگ جهان در این روستا از ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه می گیرد و پس از ریختن به رودخانه رودبار در نهایت به سد لتیان می ریزد. طول رودخانه برگ جهان 10 کیلومتر است.

آب و هوای روستا در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. البته درست است که هوای روستا در پاییز سرد است اما دیدن این روستا را در پاییز به شما توصیه می کنیم. زیباترین مناظر ممکن را در پاییز برگ جهان می بینید نه تابستان و بهار. درختان روستا در این فصل‌ ترکیبی از رنگ‌های گرم نارنجی و زرد وقرمز و قهوه‌ای می‌شوند و ناخودآگاه گرما را مهمان وجودتان می کنند.

روستای
روستای برگ جهان را حتما در زمستان ببینید


گردو، سیب، زردآلو، گیلاس، آلبالو و هلو در باغ‌های این روستا فراوان است و می توانید از این میوه‌ها به عنوان سوغات ببرید. البته فرآورده های لبنی روستا شیر، ماست، کره و عسل تولیدی اهالی هم پیشنهاد خوبی برای سوغات هستند.

روستای برگ جهان در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. باغچه های سرسبز و پر از گل این روستا سرشار از سرزندگی وزیبایی هستند.نام فامیلی اهالی این روستا اثباتی، پلویی، جان نثاری، شاهانی، طوسی، علیمردانی، کوشکستانی، لبافی، مجاوری و مقدس است.

در سفر به برگ جهان دیدن کوچه باغ های روستا که آن را به یکی از زیباترین و جذاب ترین روستاهای استان تهران تبدیل کرده را از دست ندهید. درست است که بیشتر افراد توصیه می کنند در تابستان و بهار سفر کنید اما زیبایی بعضی شهرها، روستاها یا مناظر در پاییز چند برابر می‌شود و برگ جهان نیز از این دسته دیدنی‌ها است. آرامگاه امامزاده اسماعیل (ع) که می‌گویند از نواد‌های امام موسی کاظم (ع) است، در ضلع غربی روستا قرار دارد.

روستای
روستای برگ جهان را حتما در زمستان ببینید


در شمال رودخانه برگ جهان صخره رسوبی بزرگی با حدود 45 متر ارتفاع قرار دارد که به "تنگل خانه" مشهور است. عده‌ای می‌گویند اهالی روستا در گذشته در مواقع احساس خطر به آن پناه می‌بردند."تنگل خانه" سال 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.غاری هم در روستا وجود دارد که به زندان خانه لار معروف است و دلیل این نام گذاری این است که در گذشته از این غار به عنوان زندان استفاده می‌شده است. آبگوشت، انواع آش‌ها، قیمه و انواع کباب ها از سوی اهالی به گردشگران ارایه می شود.

برای رفتن به "برگ جهان" از تهران به سوی جاده گردنه قوچک سپس گلندوئک، روستای افجه حرکت کنید ،سپس به روستای برگ جهان می رسید. البته مسیر دسترسی دیگری برای رسیدن به این روستا وجود دارد،دراین مسیر از تهران به سمت جاده دماوند حرکت می کنید، سپس به جاجرود و سد لتیان می روید و بعد از عبور از روستای نیکنامده به برگ جهان می‌رسید.
روستای برگ جهان را حتما در زمستان ببینید
سفری خاطره انگیز به طبیعت برفی روستای آبنیک + تصاویر

سفری خاطره انگیز به طبیعت برفی روستای آبنیک + تصاویر

سفری خاطره انگیز به طبیعت برفی روستای آبنیک + تصاویر
اگر دلتان کوهنوردی و چشمه ای زلال می‌خواهد، روستای آبنیک را انتخاب کنید.
حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آبنیک روستایی سرسبز و خوش آب و هوا از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات استان تهران است.
سفری خاطره انگیز به طبیعت برفی روستای آبنیک + تصاویر

صبح/چشمه ای با آب سفید ازشاه قاجاریه
برای دیدن آن باید به 12 کیلومتری شمال شرقی فشم، بعد از روستاهای زایگان و لالان بروید. ارتفاع روستای آبنیک 2400 متر از سطح دریا است. جمعیت روستا در تابستان حدود 150خانوار است که در زمستان به کمتر از یک سوم این مقدار کاهش می‌یابد.
سفری خاطره انگیز به طبیعت برفی روستای آبنیک + تصاویر

صبح/چشمه ای با آب سفید ازشاه قاجاریه

چشمه آبنیک چشمه معروفی است که آبی سفید و گوارا دارد و از قدیم به دلیل خواص آب این چشمه، مردمان آبنیک به تنومندی و خوش قامتی معروف بوده اند. آنچنان که شاهان قاجار در نوشته های خود بارها از آن یاد کرده اند.
سفری خاطره انگیز به طبیعت برفی روستای آبنیک + تصاویر

در فصل بهار دامنه کوه های این منطقه از قارچ های خوراکی و گیاهانی مانند والک و سیرک و تره کوهی پر می شود و عطری خوش این محیط زیبا را فرا می گیرد. در قسمت شمال غربی فشم نیز مسیری است که به میگون و دیزین منتهی می شود.

صبح/چشمه ای با آب سفید ازشاه قاجاریه

در نزدیکی این چشمه صخره هایی وجود دارد که به علت بارندگی، روی آنها را برف گرفته و رفت و آمد را برای گردشگران مشکل کرده است. اما اگر اهل کوه نوردی با تجهیزات کامل باشید، این محل انتخاب مناسبی برای یک سفر و گردش یک روزه است.

از قدیم رفتن به دل طبیعت و دور ماندن از فضای شهری برای روح و جسم انسان لازم و مفید بوده است. تغییر آب و هوا و فضای تکراری روزانه می تواند انسان را از خیلی دغدغه ها دور کند . چشمه آبنیک با داشتن قدمت چندین ساله، این امکان را به شما می دهد تا از خواص آن و فضای دلنشینش در این فصل بهره ببرید.
روستایی تاریخی در پنج کیلومتری لواسان

روستایی تاریخی در پنج کیلومتری لواسان


به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زمانی هست که دلتان می خواهد به یک سفر بروید تا خستگی یک هفته کاری از تنتان خارج شود ولی حوصله مسافت های طولانی را ندارید. پس اگر دچار این حس شده اید و حوصله تان هم سر رفته است، می توانید سری به روستاهای اطراف تهران بزنید؛ روستایی مانند «افجه» که زیبایی های خاص خودش را دارد و مردم آن به روشی سنتی خانه هایشان را گرم می کنند.



روستایی تاریخی در پنج کیلومتری لواسان


روستای افجه در پنج کیلومتری لواسان واقع شده است که مردمانش با گویش تهرانی قدیم تکلم می کنند.

از خصوصیت دیگر آنها می توان به خونگرمی و میهمان نوازی شان اشاره کرد که از هیچ چیزی برای کمک به مسافران دریغ نمی کنند.

علاوه بر آن یکی از زیبایی هایش دشتی است که به راستی دیدنش خالی از لطف نیست. همچنین دره افجه در فصول مختلف سال مورد توجه گردشگران و کوهنوردانی است که از مسیرهای آن برای صعود به قله ریزان پرسون، ساکا، آتشکوه و مهرچال عبور می کنند.



امروزه می توان آثار کاروانسراهای صفوی را که در آن سوی دیواره صخره ای کوه و در انتهای دره واقع شده است، در این روستا مشاهده کرد.


روستایی تاریخی در پنج کیلومتری لواسان

روستایی تاریخی در پنج کیلومتری لواسان

از همه این ها جالب تر در این روستا یک حمام قدیمی وجود دارد که می توانید به آنجا بروید.



این حمام دو بخش مجزای زنانه و مردانه داشته و بنای آن دارای طاق، گنبدهای عرقچین و قوس های جناغی است. اهالی منطقه قدمت حمام را به دوره صفوی یا اوایل حکومت قاجار نسبت می دهند اما با این حال این حمام همچنان فعال است و مردم روستا از آن استفاده می کنند.


روستایی تاریخی در پنج کیلومتری لواسان

روستایی تاریخی در پنج کیلومتری لواسان

شما با رفتن به این روستا که در نزدیکی لواسان کوچک واقع شده است، می توانید علاوه بر استفاده از هوای خوب آن جاهای قدیمی و تاریخی دیگر آن را کشف کنید.

زیارت برادر امام رضا (ع) در لواسان

زیارت برادر امام رضا (ع) در لواسان

خیلی از شما تصمیم داشتید که امسال تولد امام رضا(ع) را در جوار بارگاه ملکوتی ایشان جشن بگیرید، ولی امکان و فرصت سفر به هر دلیلی مهیا نشد، ولی زیاد نگران نباشید، چون آرامگاه برادر امام رضا(ع) در همین نزدیکی های تهران و در گوشه ای از لواسان قرار دارد وشما می توانید با نیت زیارت امام رضا(ع) در روز تولد ایشان آنجا را زیارت کنید.


زیارت برادر امام رضا (ع) در لواسان
زیارت برادر امام رضا (ع) در لواسان
زیارت برادر امام رضا (ع) در لواسان

امامزاده
روستای رودک در 5 کیلومتری شمال غرب لشکرک و در جنوب جاده لشکرک به اوشان، در دامنه ارتفاعات جنوب رودبار قصران قرار دارد که مرز میان تهران و رودخانه جاجرود است. در ضلع شرقی روستا، دره ای کم عمق وجود دارد که به دره زیارت معروف است. امامزاده محمدباقر (علیه السلام) در انتهای جنوبی (قسمت بالا) روستا و در ضلع غربی دره زیارت و در ارتفاع 1869 متری سطح دریا قرار دارد. قدمت اولیه بنای بقعه مزبور به قرن پنجم و ششم هجری باز می گردد. لكن بنای فعلی و نوساز بقعه به مساحت 150 متر مربع در فضایی به وسعت 500 متر مربع قرار دارد و دارای گنبدی است مخروطی و شیروانی كه پوششی از ورق سفید دارد. بقعه مزبور در سالهای اخیر مرمت شده و ضریحی مطلا در آن نصب گردیده است. این بقعه در فهرست آثار تاریخی ـ فرهنگی میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
در خصوص شهرت محلی ، این امامزاده به امامزاده محمدباقر (علیه السلام) معروف می باشد و درخصوص نسب این امامزاده، طبق نوشته ای که داخل بقعه آمده است: «هجرت امامزاده محمدباقر از سرزمین حجاز و مدینه الرسول (صلی الله علیه و آله و سلم) همراه با بانوی بزرگوار اسلام، حضرت معصومه (علیها السلام) به ایران جهت دیدار و پیوستن به حضرت امام رضا (علیه السلام) در زمان حکومت عباسی صورت گرفت» ، ایشان فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) می باشد.
ذكر احوال امام‌زاده محمدباقر:
در كتابچه «جغرافیای رودبارقصران» كه به قلم محمدمیرزا مهندس در زمان قاجاریه نوشته شده‌ است ، چنین آمده است:
اگرچه این فقره خارج از مقصود ماست ولی اطلاعاً قلمی می‌شود. از قراری كه در بحرالانساب مذكور است پنج برادر از اولاد حضرت موسی الكاظم علیه‌السلام از قرار تفصیل با هم بودند: امام‌زاده محمدباقر، امام‌زاده محمدنقی، امام‌زاده اسماعیل، امام‌زاده محمدعلی، امام‌زاده عبدالله و اینها از دست خارجیان دهات آهار و ایگل و فشم و اوشان فرار نمودند به قریه رودك آمدند. چون امام‌زاده محمدباقر مجروح بود و توانایی نداشت سایر برادران او را وداع نموده در این قریه گذاشتند. آن حضرت در زیر درخت گردوئی پنهان شده و چون خارجیان به بدینجا رسیدند از جولاهی اسفندیار نام سؤال امامزادگان(1)را نمودند. جولاه مزبور با چشم اشاره به درخت گردكان مذكور نمود. خارجیان به آنجا شتافتند ضربت زیادی به امام‌زاده زدند. آن حضرت از آنها آب طلب فرمودند مضایقه كردند پس عصای خود را بر زمین زده چشمه آبی جاری شد ولی نیاشامیدند و باز از آنها شربت عسل خواسته ندادند پس اشاره به درختی كرده فوراً شیرخشت از آن به‌ عمل آمده تناول فرمود. از آن زمان تا حال از كرامت این امام‌زاده در آنجا شیرخشت بهم رسید. بعد آن حضرت از زیر درخت گردكان حركت كرده روانه شدند. خارجیان به‌تعاقب شتافته قریب به چشمه‌[ای] كه معروف به چشمه مراد است به او رسیدند. چون ضربتی در دهن آن حضرت زده بودند و خون جاری بود از آن خون قدری به سنگی كه در میان چشمه مذكور بود ریخته الان هم به آن سنگ كه نگاه می‌كنند چنان محسوس می‌شود كه خون تازه بر بالای آن ریخته‌است و این یكی از كرامات آن حضرت است.
تنبیه: معروف در میان اهل رودبار آنست كه قاتل این بزرگوار از اهالی آهار و از طایفه‌ای است كه الان به پشم گوش معروفند و از آن زمان الی حال از نسل جولای كه ذكر او گذشت هرچه اولاد ذكور یا اناث متولد می‌شود از كرامت آن امام‌زاده احول (2)هستند.
امامزاده
بنای امامزاده شامل دو قسمت می باشد :
1- بنای مقبره اصلی 2- اطاقهای جانبی
بنای مقبره اصلی :
این قسمت از بنای امامزاده برج مقبره ای شکل می باشد که از داخل هشت ضلعی نامنظم و از خارج دایره نامنظم بوده و دارای گنبد بیضی می باشد. بنظر می رسد ترکیب اولیه بنای امامزاده بگونه دیگری بوده است و در مرمت های سالهای اخیر هویت آن دگرگون شده است . در بدنه خارجی و غربی مقبره امامزاده سنگ بزرگی به اندازه 5/3×4 متر و به شکل نامنظم وجود دارد که گفته می شود درسالیان دور... از کوه غربی امامزاده سقوط کرده و در بدنه بنا فرو رفته است و ترکیب امامزاده را تغییر داده و پس از آن اقدام به دیوارچینی سنگی وسیعی در بدنه کوه کرده اند و سپس بنای امامزاده را در شرایط پیش آمده مرمت کرده و سامان داده اند . بدنه داخلی بنای اصلی امامزاده تا ارتفاع 2 متر با سنگ مرمر سفید و سطوح بالاتر با گچ اندود شده و در داخل آن ضریح فلزی جدیدی نصب کرده اند . در داخل ضریح فلزی صندوق چوبی قرار دارد که روی آنرا با پارچه پوشانده اند و به علت قفل بودن در ضریح فلزی امکان بازدید از آن فراهم نشد . گفته می شود مصالح بکار رفته در بنای مقبره اصلی سنگ و ملات سنتی گچ می باشد اما امکان بازدید آن بعلت پوشیده بودن کامل سطوح داخلی و خارجی بنا ممکن نشد.
امامزاده
اطاقهای جانبی :
در ضلع شمالی بنای مقبره اصلی ، اطاقی مستطیل شکل در جهت شرقی – غربی احداث شده که ورودی امامزاده در میانه ضلع شمالی این اطاق تعبیه شده است . از ضلع غربی این اطاق و در سمت شرق بنای مقبره اصلی در دیگری وجود دارد که به اطاق جبهه غربی و جنوبی امامزاده مرتبط می شود. اطاق جبهه شرقی و جنوبی امامزاده به صورت نیمدایره ، اضلاع شرقی و جنوبی امامزاده را در برگرفته است . در اضلاع شرقی و جنوبی این اتاق چهار پنجره فلزی با قوس نیمدایره تعبیه شده و روشنایی داخل بقعه اصلی و اطراف آنرا تامین می نماید. بدنه این اتاق و اتاق شمالی امامزاده تا ارتفاع 5/1 متر با سنگ مرمر سفید تزئین و سطوح بالاتر آن با گچ اندود شده است .
ورود به بقعه اصلی به وسیله دو در که یکی در ضلع جنوب غرب اطاق شمالی و دیگری در ضلع غربی اطاق دایره شکل تعبیه شده امکان پذیر می باشد.
کتیبه امامزاده:
در سمت راست دری که از اطاق دایره شکل به داخل بقعه اصلی راه می یابد ، کتیبه ای به ابعاد 112×39 سانتیمتر از سنگ مرمر بسیار خوب وجود دارد که در داخل دیوار نصب شده و روی آن با خط نستعلیق در 25 بیت مدح و ثنای صاحب امامزاده و سال احداث بنای آنرا حک کرده اند. متاسفانه این کتیبه ارزشمند، زیبا و تاریخی از میانه شکسته و به دو قطعه تبدیل شده است و متولی امامزاده می گوید:" گفته می شود این کتیبه پس از نوشته شدن در هنگام حمل به محل امامزاده شکسته شده و بهمان وضع آنرا در بنای امامزاده نصب کرده اند ." ( در زمان فتحعلی شاه) اما یکی دیگر از اهالی می گفت این نوشته هنگامی که آن سنگ بزرگ از کوه سقوط کرد و به بنای امامزاده اصابت کرد ، شکسته است .
در سمت چپ در ورودی به داخل امامزاده سنگ قبری وجود دارد که از نمونه های متداول در قرون 10 و 11 هجری می باشد و در بدنه سمت راست آن سال 1151 حک شده است
اهالی معتقدند سال 151 صحیح است و معتقدند سنگ قبر بانویی می باشد که اولین بار بنای امامزاده را ایجاد کرده است .
با توجه به مجموعه شواهد و مدارک بدست آمده از جمله شجره امامزاده و سفالهایی که در سطح روستا دیده شده به نظر می رسد بنای اولیه امامزاده مربوط به قرون 5و6 هجری بوده که در دوره فتحعلی شاه بازسازی شده است و در سال 1375 هجری شمسی نسبت به مرمت و ساماندهی اساسی آن اقدام شده است.

این اثر ارزشمند تحت شماره 10389 در مهرماه سال 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
برای دیدار از این امامزاده می توانید به آدرس زیر سفر کنید:
تهران ـ شهرستان شمیرانات ـ دهستان رودبار قصران ـ روستای رودک

پی نوشت:
(1) . اصل : امامزاده‌گان
(2). لاحول: لوچ، دو بین، كسی كه همه چیز را دوتایی می‌بیند.
امام زاده عبدالله جائیج

امام زاده عبدالله جائیج

امامزاده عبدالله ِ جائیج ِ لواسان از نوادگان (نتیجه) امام موسی الکاظم علیه السلام است که در قرون اولیه اسلامی از مدینه به ایران مهاجرت کرد و در ایران درگذشت.


امام زاده عبدالله جائیج

عکس مربوط به 60 سال پیش از امامزاده عبدالله
ساختمان مقبره این امامزاده در شهر لواسان، بلوار امام خمینی، گورستان محله قدیمی جائیج (جاج) واقع شده و قسمتی از صحن خارجی آن به مزار (سه شهید 1- شهید منصور راکی 2- شهید حسن جمشید گرجی وشهید مسعود جمشیدی )و گورستان جائیچ اختصاص داده شده که در مجاورت مسجدالنبی جائیج قرار گرفته‌است.

این بنا در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده و در سالهای اخیر تحت نظر کارشناسان آن سازمان مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته‌است


پیشینه
در مورد علت مهاجرت این امامزاده به ایران اطلاعات دقیق و یکدستی وجود ندارد اما باحتمال زیاد بمانند سایر امامزادگان موسوی که به کوهستانهای البرز پناهنده شدند، در شرایطی که خلفای عباسی قصد جان آنان را داشته اند؛ منطقه کوهستانی البرز مکانی امن برایشان محسوب میگشته‌است و این سبب اصلی مهاجرت آنان به این مناطق بوده‌است. اما دلایل دیگری مثل تبلیغ مذهب تشیع در بین مردم این مناطق که برای خاندان پیامبر ارزش و احترام خاصی قائل بوده‌اند و گرایش به تشیع داشته‌اند و گاهی از امامزادگان دعوت بعمل می‌آورده‌اند ؛ را می‌توان نام برد؛ بویژه در دوره حکومت‌های علوی طبرستان و دیلمستان و گیلان که یکی از بنیانگذاران آن داعی کبیر یعنی حسن بن زید است؛ این مناطق نیز تحت تاثیر جنبش‌ها و شورش‌های شیعی و بعضاً شیعه زیدی قرار داشته و تحت سیطره حکومت‌های علوی در آمده‌است.

برخی از مردم بومی لواسان باور و اعتقاداتی خاص راجع به نحوه شهادت و مهاجرت این امامزاده دارند که بیان می‌دارد این امامزاده بدنبال برادر دیگر خود که همان امامزاده فضلعلی است؛ به لواسان آمد و بمحض اینکه از مردم پرسید "برادرم کجاست" توسط گروهی از راهزنان به قتل رسید و در همانجا مدفون گردید که این قول چندان قابل اعتماد نیست چون اولاً شجره نامه هر دو امامزاده متفاوت است و برادر نیستند و ثانیاً در هیچ یک از کتب و منابع تاریخی عنوان نگردیده‌است.

نحوه معماری بنا و صحن
ایوان ورودی بنا سال ۱۳۷۶ بازسازی شده و برای تزئین آن از کاشی هفت‌رنگ استفاده شده‌است. ضریح امامزاده در وسط یکی از اتاق‌ها قرار گرفته که روی آن ضریحی تعبیه شده‌است. سنگ قبر آن از جنس مرمر است و روی آن عبارت «مرقد مطهر حضرت امامزاده عبدالله ابن حسین ابن عدنان ابن موسی الکاظم» نوشته شده‌است. گنبدی که بر بالای اتاق مقبره ساخته شده دو پوششی بوده و از بیرون، تقریباً مخروطی به نظر می‌رسد؛ درون گنبد هم آیینه‌کاری شده‌است. نمای بیرونی امامزاده با سنگ تیشه‌ای استخوانی ساخته شده‌است. این بقعه متبرکه دارای مساحتی حدود یک هزار و ۵۰۰ متر مربع است که یکصد متر مربع از آن به بنای بقعه اختصاص یافته‌است.

ضریح
در سال ۱۳۵۷ ضریحی فلزی به وسیله استاد روزگاریان با ابعاد۲۲/۲ ×۶۴/۱ و ارتفاع ۲۰/۲ متر برای این بقعه ساخته و نصب شده‌است. این ضریح دارای ۱۰ دهانه مینا کاری متضمن خطوطی قرآنی و اشعار فارسی است.

قدمت بنا
قدمت اولیه این بقعه با پلان شش ضلعی منظم، به قرن هفتم یا هشتم هجری باز می‌گردد.

معماری سقف
گنبد آن با ارتفاع چهار متر به صورت مخروطی شکل بوده و فاقد گلدسته‌است.
منبع : wikipedia.com


امام زاده عبدالله جائیج
امام زاده عبدالله جائیج
امام زاده عبدالله جائیج
امام زاده عبدالله جائیج
امام زاده عبدالله جائیج
حمام راحت آباد ( رحت آباد )

حمام راحت آباد ( رحت آباد )

حمام راحت آباد

حمام راحت آباد ( رحت آباد )


حمام راحت‌آباد از جمله‌ آثار دوره صفویه و آوایل دوره قاجاریه است و در بخش لواسانات قرار دارد.
این حمام در استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات و ضلع جنوب شرقی روستای راحت آباد ساخته شده است.

بنای حمام راحت آباد که امروزه بخش‌های از آن تخریب شده، در جهت شمالی – جنوبی ساخته شده است.

حمام راحت آباد ( رحت آباد )


ورود از رختکن به گرمخانه از طریق دری صورت می‌گرفت که در میانه دیوار شمالی رختکن قرار داشت. خزینه حمام نیز در ضلع شمالی گرمخانه تعبیه شده بود.

ویژگی خاص این حمام قدیمی این است که در بدنه دیوار شرقی گرمخانه و خزینه، جوی آبی تعبیه شده بود تا آب گرم بوسیله آن از خزینه در پیرامون حمام گردانده و باعث گرمای بیشتر در گرمخانه شود.



مصالح این بنا سنگ لاشه و ملات گچ بوده و بدنه داخلی آن با ملات گل آهک اندود شده است.
حمام راحت آباد در سال 1382 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره 10385 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
آبشار ناران

آبشار ناران

آبشار ناران

آبشار ناران


آبشار ناران در حدود 700 متری شمال محله ناران از توابع لواسان کوچک در ارتفاع 1896 متری از سطح دریا قرار دارد. ارتفاع این آبشار 10 تا 15 متر بوده و در فصل بهار که حجم آب آن افزایش می‌یابد، ریزش آب منظره بسیار زیبایی را پدید می‌آورد.

آبشار ناران یکی از آبشارهای دائمی استان تهران است و جریان دائمی آن، شیارهای زیبایی بر روی صخره‌های سنگی به وجود آورده است.
سد لتیان

سد لتیان

سد لَتیان

سد لتیان



در موقعیت جغرافیایی 35° 47′ 27.83″ N 51° 41′ 12.91″ E سدی است بر روی رودخانه جاجرود که در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و در لواسان قرار دارد. این سد بتنی یکی از منابع اصلی تأمین آب تهران است که ۳۰ درصد از آب شرب شهر تهران را تأمین مینماید. این سد در جنوب شهر لواسان واقع گردیده و در محلی که رودخانه برگ جهان به جاجرود می‌ریزد و در دره‌ای در میان کوه جاجرود و کوه بندک ساخته شده و در شمال آن کوه آلون قرار دارد. دو پارک جنگلی به نامهای لتیان و تلو دریاچه این سد را احاطه کرده‌اند.

ساحل دریاچه سد لتیان در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. راه رسیدن به این سد از تهران از طریق جاده لشگرک و گردنه قوچک یا بزرگراه تهران-دماوند است. محله هایی از شهر لواسان که در شمال دریاچه سد لتیان قرار گرفته‌اند عبارت‌اند از: سبو بزرگ، سبو کوچک، کلاک، ناران، تپه سید پیاز، ، گَلَندُوَک، جائیج، نجارکلا، قاضی‌آباد و شورکاب و غیره.



لتیان نام یکی از روستاهای زیر آب رفته است که نزدیک ترین آنها به دیواره سد لتیان بوده است. ساکنان لتیان پس از فروش اراضی خود به دولت در محله های شهر لواسان ساکن شدند.

در حال حاضر فقط ماهی کپور کراس وماهی سفید رودخانه ای وزرد پر در این سد مشاهده شده اند در صورتی که در چند سال پیش ماهی قزل الا یکی از ماهی های مشهور این سد بوده دیگر مشاهده نشده است.
غار هملون

غار هملون

غار هملون

غار هملون


غار هملون از دو غار تشکیل یافته که به هملون کوچک و هملون بزرگ مشهور هستند. این غارها در دره هملون در نزدیکی شهر میگون از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات قرار دارند.

غار هملون


دهانه غار هملون کوچک که در زیر یک تاق سنگی بزرگی قرار دارد، 3 متر عرض و حدود 1 متر ارتفاع دارد و به نظر می‌رسد طول غار حدود 50 متر باشد. کف غار از سنگ و گِل پوشیده شده و به همین دلیل لغزنده است. در ورودی غار یک چهارچوب آهنی توسط شهرداری طی سالیان گذشته نصب شده است. ابتدای غار کمی باریک و کم‌ارتفاع است ولی به تدریج به ارتفاع آن افزوده می‌شود. در ادامه مسیر یک دالان پرشیب وجود دارد که حدود 30 تا 40 متر به سمت پایین امتداد دارد و به دلیل لغزنده بودن کف غار، وارد شدن به آن بسیار دشوار است و پیمایش آن نیاز به در اختیار داشتن تجهیزات لازم است.


غار هملون

به فاصله چند دقیقه بعد از هملون کوچک و در بالای یک دامنه پرشیب، غار هملون بزرگ واقع شده است. دهانه این غار حدود 2/5 متر عرض و 1/5 متر ارتفاع دارد و طول آن حدود 100 متر است. ورودی این غار نیز همچون هملون کوچک یک ورودی آهنی دارد.

در سال‌های اخیر با توجه به ایجاد مدرسه یخ‌نوردی در نزدیکی این غار، مسیر دسترسی به غار هملون آسان‌تر شده است.

غار هملون


دره هملون در فاصله حدود 35 کیلومتری شمال شرق تهران و در حدّفاصل دو روستای میگون و شمشک واقع است. گفته می‌شود که این محل به دلیل وجود سوراخ‌ها و غارهای متعدد در طول دره، ابتدا «همه جا لانه» یا «همه لانه» نام گرفته و سپس به مرور زمان به «هملون» تبدیل شده است.
vote-iconنظرسنجی
ایا با دریافت هزینه و ساخت پارک در ابتدای رودخانه موافقید

تبلیغات


مجموع آنلاین ها : 3
0   1   2
لواسان
 Был здесь в: 17:31:58', this, event, '180px');">crawl Bot
لواسان

زمان ورود به سایت: 17:28:59', this, event, '180px');">